تحریم خرید آجیل و موارد دیگر شب عید
♥●•٠·˙سایت تفریحی ♥●•٠
طنز . عکس . خبر و کلی مطالب جالب

در روزهاي اخير، پيامك‌ها و ايميل‌هايي با مضمون دعوت از هموطنان براي حذف تنقلات از خريدها و ديدوبازديدهاي نوروزي منتشر شده است. 

در اين پيامها، هدف از برپايي نهضت مردمي تحريم تنقلات در نوروز۹۲، رعايت حال خانواده هايي است كه توان مالي لازم براي خريد تنقلات به شدت گران شده نوروزي را ندارند.

از منظر اقتصادي، «نهضت مردمي نخريدن و نخوردن تنقلات در نوروز۹۲» با كشش قيمتي تقاضا تحليل مي شود. كشش قيمتي تقاضا يعني واكنش و حساسيت خريداران به تغيير قيمت يك كالا در بازار.

مطالعات و مشاهدات نشان مي دهد مردم ايران عموما نسبت به گران شدن كالاهاي نه چندان ضروري، واكنش چنداني نشان نمي دهند و نسبت به تغييرات قيمتها حساس نيستند و به اصطلاح اقتصادي، كشش قيمتي تقاضاي بسياري از كالاهاي غير ضروري در ايران پايين است.

لازم به يادآوريست برخي كالاها، ضروري محسوب مي شوند چرا كه مصرف كننده در هرصورت و هر قيمتي، ناچار به خريد آنهاست نظير دارو. اما بسياري از كالاها ضروري نيستند و مصرف نكردن آن، حيات انسان را به خطر نمي اندازد. مانند تنقلات.

در بسياري از كشورها، مردم عادت داده شده اند تا هنگام گران شدن يا ناياب شدن يك كالا، بطور خودجوش و دست جمعي خريد آن كالا را تحريم كنند. همين اواخر عرضه كنندگان مرغ در عربستان قيمت محصولشان را افزايش دادند و مردم عربستان با وجودي كه مرغ سهمي بزرگ در رژيم غذايي شان دارد، مدتي مرغ نخريدند و نهايتا عرضه كنندگان مرغ در عربستان كوتاه آمدند و قيمت را به حال قبل برگرداندند. در كشورهاي اروپايي نيز، چنين فرهنگ و رسمي برقرار است.

اين مورد احتكار تنقلات، فرصت مناسبي براي قدرت نمايي مصرف كننده ايراني است تا با تحريم تنقلات در ۴۰ روز پيش رو، هم با خانواده هاي كم درآمد همدردي كند و هم محتكرين بي انصاف را به شكل موثري تنبيه نمايد.

اگر بخش بزرگي از مردم ايران به اين نهضت بپيوندند، ارزش موجودي انبارهاي پسته و بادام و ديگر تنقلات احتكار شده براي شب عيد سقوط خواهد كرد و محتكرين ايراني حداقل براي يكبار -يا اولين بار- هم كه شده، توسط مصرف كنندگان به شكل موثري تنبيه خواهند شد.

جاي حركت جمعي براي حفاظت از منافع عمومي در فرهنگ عمومي و اقتصادي مردم ايران خالي است. خوشبختانه نهضت مردمي تحريم تنقلات در نوروز92 هم منافع شخصي و هم منافع عمومي مردم ايران را تضمين مي كند. موفقيت اين حركت، به حمايت رسانه ها، گروه هاي مرجع و شبكه هاي اجتماعي بستگي دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط حسین
آخرین مطالب